Beste cellisten! en overige musici.

Hoe maken jullie het? Graag wil ik het volgende onder jullie aandacht brengen. Op 18 juni aanstaande organiseer ik voor iedereen die samen wil musiceren een samenspeel dag, varierend van klein ensemble tot groot cello orkest. Dit doe ik, Scarlett Arts, met collega docenten –waaronder Koen Schouten- in het studiocomplex Meneer de Wit, Baarsjesweg 202, Amsterdam.

De deuren gaan open om 9.00 uur; de aanvang van de lessen is om 9.30 uur, en de afsluiting rond 16.45 uur. De gehele dag worden er ensembles gecoacht. Om 17.00 uur worden wij geacht het gebouw te verlaten. Die dag hebben we Studio 1, Studio 2, en de Centrale hal tot onze beschikking.

In de ochtend (9.30 -12.15 uur) is er op veler verzoek tevens een mogelijkheid deel te nemen aan de stoomcursus Theorie der muziek, welke begint bij het allerprilste theoretische begin. Deze lezing zal 2,5 uur duren. Een onderdeel is What you hear is what you play; door hele en halve afstanden en intervallen te kunnen waarnemen kun je een melodie die je kunt zingen ook leren spelen. Voor een optimale start heb ik een docent muziektheorie van de HKU, de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in kunnen huren, Bart Noorman. Bart is gewend de theorie vanaf de opbouw van de toonladder uit te leggen aan iedereen die leren wil. Zijn enige verwachting is dat je noten kunt lezen in de bassleutel welke bij cello spelen gebruikt wordt. Dit kun je thuis trainen en met mij of bij je eigen docent op les. Bart werkt met behulp van zijn eigen CD –ROM. Liefhebbers kunnen die dag ter plekke deze CD-ROM van hem kopen voor € 35,00. Tegelijkertijd is er in de andere ruimtes al plaats voor “samenspel” door degenen die de stoomcursus muziektheorie niet bij willen wonen.

In de middag is er in de eerste uren in alle drie ruimtes ensemble coaching. Vanaf ongeveer 14.30 uur verzamelen de eerste en tweede stem van cello orkest zich in de grootste ruimte waar vervolgens mee geoefend wordt. Daarna volgen de andere stemmen en musiceren we “tutti” verder.

Wil je met je met je eigen ensemble gecoacht worden? Alle instrumentalisten zijn welkom, van strijker tot traverso. Wil je graag in een groepje cellisten worden ingedeeld maar heb je hulp nodig om mensen van jouw nivo te vinden? Dan kan ik je plaatsen. Voor de muziek telt het zelfde; je mag uit eigen muziek werken maar ik kan je ook helpen aan bladmuziek. Er is eventueel een vleugel aanwezig.

Graag hoor ik of je mee komt doen; neem je musicerende vrienden mee. Groet Scarlett Arts