koordirectie

  • Femke

    Hallo!

    Ik ben 19 jaar en wil na mijn opleiding Wiskunde graag de muziek in. Ik wil graag het dirigeervak leren, maar ik weet hier erg weinig van af. Ik zing nu zo'n 13 jaar in een goed koor met een zeer professionele dirigent en ik speel 6 jaar piano. Wie kan mij helpen met mijn vragen? Ik vraag mij namelijk af hoe het zit als je naar het conservatorium wil om koordirectie te gaan studeren. Van te voren weet je namelijk nog niets over het vak, dus hoe zit het dan met de toelating? En hoelang duurt de opleiding, en tot hoe oud kun je nog deze opleiding doen? Is het verstandig om vooraf cursussen te volgen, of is dit helemaal niet nodig?

    Ik hoop dat er iemand is die de moeite neemt mij te helpen met mijn vragen.

    Met vriendelijke groet,

    Femke

  • Barotti

    Beste Femke,

    Ik ben geen dirigent maar een zanger. Daardoor wel veel met dirigenten in de weer, of dirigenten met mij…

    De geijkte weg naar dirigeren is natuurlijk een muziekvakopleiding. Daar wordt als toelating natuurlijk wel het één en ander van je gevraagd: vooral pianospel, theorie, solfège etc, men zal ook je aanleg om te dirigeren willen beoordelen.

    Belangrijkste eigenschappen: een goed muzikaal voorstellingsvermogen (weten wat je wilt horen) en heel goed met een groep mensen om kunnen gaan: een combinatie van charisma en overwicht, denk ik.

    Maar wat let je om tijdens je studiejaren al met dirigeren te beginnen. Een prima opstap zijn de “Kurt Thomas”-cursussen van stichting “unisono” http://www.amateurmuziek.nl. (Zie ook: http://dirigent.startpagina.nl/) Op verschillende nivo's wordt lesgegeven. Een andere tip: neem privélessen van een dirigent die je zelf echt goed vindt. Vorm ondertussen een koortje van enthousiaste vrienden en leef je op ze uit. Ach je kunt het zelf ook bedenken.

    Veel succes!

    Bas

  • Paula

    Vraag gewoon informatie aan bij (alle?) conservatoria.

    Die sturen je fraaie brochures waar je al een stuk wijzer van kunt worden

    Sukses!